Kdy a jak často si čistit zuby?

Někteří lidé si nejsou jisti, jak často si zuby za účelem prevence zubního kazu a zachování zdravého chrupu čistit. Je nutné si zuby čistit po každém jídle? Nebo stačí jednou za den? Kdy byste si měli zuby čistit a jak často? Bližší informace najdete dále.

Proč je nutné si čistit zuby?

 

Čištění zubů zubní pastou s obsahem fluoridu je jednou z nejlepších věcí (kromě používání zubních nití), které můžete pro zdraví dutiny ústní a prevenci zubního kazu udělat. Čištěním zubů zubním kartáčkem se odstraňuje zubní plak, který se hromadí na zubech a způsobuje zubní kaz. Zůstane-li plak na zubech, začne tvořit kyseliny, které vedou k erozi zubní skloviny, zubnímu kazu a onemocnění dásní. Seznamte se s radami, jak si nejlépe čistit zuby a zachovat zdravý úsměv.

Jak často bychom si měli zuby čistit?

 

Jednoduchým způsobem, jak si zapamatovat doporučenou četnost čistění zubů je pravidlo 2 a 2. Čistěte si zuby dvakrát denně, vždy po dobu dvou minut. Lékaři se shodují, že je nutné čistit všechny povrchy zubu včetně vnitřních mezizubních prostor, vnějších ploch a kousacích plošek při každém čištění. S ohledem na vaši stravu si můžete zuby čistit i častěji. Konzumujete-li více potravin, které způsobují zubní kaz, jako např. potraviny s vysokým obsahem uhlohydrátů nebo cukrů, může být pro vás vhodnější čistit si zuby častěji.

Stačí si zuby čistit jednou denně?

 

Čištění zubů jednou denně v žádném případě nestačí, protože kvůli tomu bude docházet k hromadění zubního plaku.

V kolik hodin bychom si měli každý den čistit zuby?

 

Abyste věnovali zubům náležitou péči, je nutné je čistit před spaním a alespoň ještě jednou během dne při jiné příležitosti. Ohledně vhodné četnosti čištění zubů se poraďte s dentální hygienistkou. Vhodná četnost čištění zubů se může lišit. Jsou-li vaše zuby náchylné ke vzniku zubního kazu, může vám doporučit čistit si zuby častěji než dvakrát denně.

Měli by se zuby čistit před jídlem nebo po něm?

 

To závisí na tom, co budete jíst. Konzumujete-li kyselé potraviny nebo nápoje, je vhodné si vyčistit zub před jídlem, abyste chránili sklovinu. Snídaně, která mnohdy zahrnuje džus, kávu a ovoce, je jídlo, kdy často konzumujeme kyselé potraviny. Pokud jíte potraviny bohaté na uhlohydráty nebo cukry, pak je nejlepší si zuby vyčistit okamžitě po jídle. V každém případě po jídle vypijte sklenici vody, abyste odplavili bakterie ze zbytků jídla v ústech a snížili tak škody, které mohou zubům způsobit.

Doporučujeme

  • <span>elmex® Caries Protection </span>Zubní kartáček Ultra Soft

    Zubní kartáček elmex® Ultra Soft s vysokou hustotou vláken o průměru 0,1 mm velice jemně a šetrně čistí zuby i dásně. Měkký zubní kartáček má navíc malou hlavu, která se dostane i do těžko dostupných míst. Kartáček elmex Ultra Soft pomáhá efektivně odstraňovat zubní plak a předcházet zubnímu kazu. Také výrazně snižuje výskyt skvrn na zubní sklovině a zajišťuje tak sebevědomý úsměv po celý den.
    Koupit nyní »
  • <span>elmex® Sensitive </span> Zubní kartáček

    Zubní kartáček elmex® Sensitive pro ty, kteří trpí zvýšenou citlivostí zubů, ale mají rádi pocit z intenzivnějšího čištění zubním kartáčkem.
    Koupit nyní »

Představuje ústní voda efektivní způsob, jak si čistit zuby?

 

Přestože použití ústní vody nebo výplachu s fluoridem může být skvělým doplňkem pravidelné ústní hygieny, nemůže nahradit čištění pomocí zubního kartáčku. Čištění zubů zubní pastou s obsahem fluoridu je nejúčinnějším způsobem, jak si čistit zuby, protože odstraňuje zbytky potravin a nahromaděný plak.

 

Nyní už víte, jak často a kdy si v rámci prevence zubního kazu čistit zuby. Existují samozřejmě i další užitečné rady, které přispívají k řádném čištění chrupu. Mezi ně patří:

 

  • Dvakrát denně si čistěte zuby zubní pastou s obsahem fluoridu. Většina lidí si čistí zuby v průměru pouze 45 sekund.
  • Ústní vodu nepoužívejte okamžitě po čištění zubů, neboť by došlo k odplavení fluoridu ze zubní pasty (i v případě, že ústní voda obsahuje fluorid, fluorid ze zubní pasty je ve vztahu k ochraně zubů účinnější).
  • S čištěním zubů po konzumaci kyselých potravin (např. ovocných šťáv, kávy, vína, produktů s obsahem rajčatových šťáv) buďte obezřetní. Tehdy je totiž zubní sklovina nejzranitelnější vůči poškození oděrem. Zuby si čistěte buď okamžitě po konzumaci, nebo vyčkejte několik hodin.
  • Po čištění zubů pastu vyplivněte a ústa si nevyplachujte, aby mohl účinek zubní pasty s fluoridem působit déle a lépe chránit zuby.
  • Čistěte si mezizubní prostory pomocí zubní nitě nebo mezizubních kartáčků, abyste odstranili zbytky potravin a bakterie z mezizubních prostorů, kam zubním kartáčkem nedosáhnete.
  • Stravujte se zdravě. Dbejte na to, aby vaše strana obsahovala nízký obsah cukru a jednoduchých uhlohydrátů. To přispívá ke zdraví ústní dutiny i celkovému zdraví.

 

Jak si čistit zuby?

 

Zubní kartáček přiložte k dásním v úhlu 45 stupňů a šetrnými krouživými pohyby zuby čistěte na vnitřní i vnější straně. U kousacích plošek pohybujte kartáčkem mírnými pohyby dopředu a dozadu. Až budete hotovi, zubní pastu vyplivněte. Ústa nevyplachujte, abyste maximalizovali přínosy fluoridu obsaženého v zubní pastě. Celý proces musí trvat alespoň 2 minuty.

Jaké jsou přínosy používání zubního kartáčku k čištění zubů?

 

Budeme-li se těmito radami řídit, přinese dostatečná četnost odstraňování zubního plaku i další výhody. Ty zahrnují:

 

  • Zdravé dásně – kromě odstranění plaku stimuluje čištění zubů dásně, zachovává jejich zdraví a předchází onemocnění dásní, které vede k vypadávání zubů.
  • Sebevědomí – díky čistým zubům budete mít svěží dech a váš úsměv bude bělejší. Díky tomu se můžete při konverzaci cítit sebevědoměji.
  • Odstraňování bakterií – čištěním zubů dochází k odstraňování biofilmů, které obsahují bakterie a kyseliny, které způsobují zápach z úst, zubní kaz, onemocnění dásní a mohou vést i k dalším zdravotním problémům.
  • Prevence chorob – právě ty bakterie, o kterých jsme hovořili, mohou způsobovat další zdravotní problémy, pokud se pravidelně neodstraňují. Nedostatečná ústní hygiena souvisí s kardiovaskulárními chorobami a diabetickými komplikacemi. Vypadávání zubů může také přispívat ke zhoršení kognitivní kondice. Osoby s menším počtem zubů vykazují zvýšené riziko rozvoje Alzheimerovy choroby.

 

Máte-li další otázky k tomu, jak často zuby čistit, pokud konzumujete sladká jídla, nebo k zachování zdravého chrupu, zeptejte na se doporučení svého zubního lékaře nebo dentální hygienistky. Prozatím se řiďte pravidlem 2 a 2 a nezapomeňte používat zubní nit, aby vám zdravý chrup vydržel co nejdéle.

Články